Thursday, February 12, 2009

Dude, where's my hand?

I've had some trouble with my hands for some time now. They numb, disapear for me. I can't knitt anymore, talking on the phone is a pain and I have to constantly change hands and shake life back into them. They get cold and just really numb. I've suspected carpal tunnel after everything I've read and I have a good friend who had surgery for it. I haven't wanted to go to the doctors because the surgery scares me some, you have to be awake! And getting the stitches out is worse.
Anyways it keeps getting worse and now my hands disapear when I drive, when I'm out with the dogs and stroller and when I read in bed. Sometimes I wake up in the middle of the night with numbness.

I was at the doctors Monday and she gave me a direct referal to the hand surgeon. We'll see what he says but the doctor I saw thought I was a definate surgary case.

I'm so asking for valium for before the surgary and for the day I have to take stitches out, if it comes to this of course. The surgeon might think I should try hand splints first, så we'll see.

8 comments:

Anonymous said...

usch då! hoppas du slipper operera.. låter jfu lite lagom lockande.
Jag hade, när jag väntade Astrid, karpaltunnelsyndrom vilket gjorde att jag lätt tappade glas ur handen, fingrarna domnade osv. Efter förlossningen blev det värre och min handled gled ur led säkert 5 gånger om dagen när det var som värst. Gjorde fruktansvärt ont att få den tillbaka på plats och inte så lätt att bära bebis heller. Vet inte om det hade med saken att göra men Simons pappa är Osteopat och behandlade min handled två gånger, och sen kanske 2 månader efter det så försvann det lika plötsligt som det kom. Vet ju inte om det hade alls med hans behandling att göra, speciellt eftersom det tog så lång tid innan det försvann, men alla besvär är borta iallafall.
Kanske kan vara värt att testa om man kan slippa operation?

30Something said...

Tack Katja vännen för rådet. Egentligen är jag inte rädd för op jag är rädd för att vara vaken genom det. Hujedamig, får ta med Ipoden. Samma med stygnen, yäk för att dra ut dem. Jag läste idag att om man har problem som jag har och det går så långt att händerna domnar hela tiden så kan det vara meningslöst med op för då är man så långt gången att det inte hjälper. Vad hemsk! Skött om dig och hoppas du får en liten paus i livet nu innan lillan kommer, kramar

Anonymous said...

Karpaltunnelsyndrom? Det verkar ju besvärligt värre, stackare där. :( Jag hoppas ju förstås att det går att fixa utan operation (och skriver på svenska för att jag knappt kan prata om sjukdomar på mitt modersmål ens, förlåt alla Loris släktingar). Var rädd om dig!

Hundmodebloggen Posh Poodle said...

Vad bra att du äntligen gick till läkare, så där kan du ju inte ha det :( Stackars dig! Men jag tror säkert att det går att fixa med operation :) Du kanske kan ta med din nya lilla dator och se en film under tiden! Krya på dig-kramar!

Anonymous said...

Oh min styvmamma har gjort 4 sådanna op båda armarna + armbågarna... o hon efortf. inte bra. Hoppas du blir bättre!
va med när dem kolla med ström el va dem gör hua hua va läskigt... fråga om jag ville pröva.. nej aldrig. hehe...

ang. sälj grejer vill du inte besvära dig med att lägga ut de på bloggen så maila gärna mig med bilder o priser.
lina86_smile@hotmail.com

kram kram och tack för dina tankar<3

Anonymous said...

Vad kul med kalas:)
de e lugnt jag väntar ingen brådska långt kvar t den 27 dessutom.
Ja kissar e goa jag vill oxå ha en misse om jag köper en så kan väl din son få ha den ibland ;) Deal?!
kramkram

Anonymous said...

Jag är väl inte den rätta att komma med tröst egentligen, jag som är så harig för allt. ;-) Men jag känner dock några som gjort handoperationer (vet inte om det varit just den här typen iofs) i vaket tillstånd, och dom har berättat att handen varit så bedövad att det kännts som om det inte ens varit deras hand som läkarna har hållt på med, och det har gått hur bra som helst. :-) Men jag hoppas förstås att det slipper gå så långt som till operation för dig.

Hoppas allt är okej annars idag. Många varma kramar i vinterkylan!

Monica Hansen said...

Du kan också prata med en naprapat och en kiropraktor och bli säker på att det inte är muskler i nacken och axlarna som är i kläm så att fingrarna domnar..

Hoppas du blir bättre, kram!